http://www.esacademic.com/pictures/eswiki/65/Alongtheriver_QingMing.jpg
Fitxa tècnica
Autor:
Zhang Zeduan
Data: Segle
XXII (Zeduan va viure del 1085 al 1145).
Tècnica i materials:
Mesures:
24,8 x 528,7 cm.
Procedència:
Localització
actual: Museu Nacional de Pequí (Xina).
Comentari
sobre «El Festival Qingming a la vora del riu» del s. XII
Zhang Zeduan va ser un pintor de la dinastia Song (va viure entre els
anys 1085 i 1145) i és conegut com una peça clau en la història de la pintura
de paisatge xinès, anomenada shan shui.
Estàtua de Zhang Zeduan, de
1998
A l’igual que molts altres
estils de la pintura xinesa, l’art de shan shui té una gran referència
amb el simbolisme taoista. Les connotacions místiques d’aquesta pintura
naturalista deriven de la creença que les muntanyes eren un lloc sagrat i la
casa dels éssers immortals. De mateixa manera, l’art de shan shui té també una gran referència amb la filosofia
confuciana pel que fa als patrons o principis a la base dels fenòmens. La
pintura shan shui s’assembla més a un vehicle de la filosofia que a una finestra
oberta per a l’ull de l’espectador.
Segons l’escola taoista, Tao, que significa “camí”, és el
principi que està per sobre de totes les coses i també és anterior a la
dualitat yin-yang. Per a molts intel·lectuals xinesos l’art que no mostra el Tao
no és un art pur, i en conseqüència la missió última de la pintura es
apropar-nos al Tao per mitjà de la plenitud interior de l’artista.
Totes les pintures shan shui compleixen amb aquests tres
requisits: l’equilibri, la composició i la forma i tenen tres components
bàsics: les rutes o camins, el llindar i el cor. Les rutes no han ser mai
rectes, i poden ser un camí, un riu o el pas del sol en l’esquena d’una
muntanya; i han de conduir a un llindar. El llindar és un concepte per definir
els límits exactes de les rutes. I el cor d’una pintura shan shui s’ha
d’entendre com l’únic punt focal, el centre de coordinació de totes les seves
línies i punts, el que defineix el seu sentit; batega amb la mateixa plenitud
interior de l’artista.
El tema d’aquesta famosa pintura és l’esperit festiu i la commoció
mundana que hi ha durant la celebració de la festivitat del Qingming. La
novetat és que l’artista deixa de banda els aspectes cerimonials de la
veritable commemoració.
El Qing ming jíe (literalment Festa de la claredat pura)
se celebra a la Xina des de fa 2500 anys, i correspon al que en molts altres
indrets del món es coneix com a Dia dels Difunts. La diferència està en que els
xinesos decidiren celebrar-ho al començament de la primavera i no a l’arribada
de l’hivern. Aquest dia, els xinesos visiten els cementiris per visitar les tombes
dels seus avantpassats i ofereixen diverses ofrenes de menjar, te i licor, i
també ofereixen diners en paper, que posteriorment són cremats.
Aquesta pintura, degut a les seves dimensions, va ser realitzada per a ser conservada en un format de rotlle. A la Xina, abans d’ara, no s’havien emmarcat mai les obres d’art com habitualment es fa a Occident. Allí les obres d’art tenen una funció més dinàmica que els quadres aquí. Despenjar una obra per posar-ne una de diferent al seu lloc és més habitual que a Occident, on les pintures romanen penjades al mateix indret de les cases durant generacions. A la Xina, les pintures s’exhibeixen només en determinats moments, d’acord amb l’època de l’any. És per aquest motiu que els xinesos van idear el rotlle com a mètode per emmarcar les seves pintures. Una vegada enrotllades (i guardades sovint en caixes preparades amb aquesta finalitat) ocupen molt poc espai, estan millor protegides i conservades.
El Festival Qingming a
la vora del riu captura la vida diària de la gent del
període Song a l’antiga capital de l’imperi Song del Nord, Bianling (que avui
és coneguda com a Kaifeng). Descriu l’estil de vida de totes les classes
socials d’aquell temps, tant rics com pobres, la seva forma de vestir, les diferents
activitats econòmiques de la zona rural i de la ciutat, i la seva arquitectura.
En els seus cinc metres de pintura hi ha reproduïts tot tipus de negocis com
restaurants, pensions, farmàcies i llocs de carrer amb una àmplia varietat
d’estructures arquitectòniques. Consta de 814 figures, 28 vaixells, uns 170
arbres, 20 carros i 8 cadires de mà.
La pintura ofereix una visió de les
institucions, l'economia, la cultura i els costums de la capital de Song del
Nord, quan era la metròpolis més pròspera del món. Això va ser possible pels
avenços tecnològics i una revolució agrícola. Seu del govern i capital de l’imperi Song del Nord, Bianling (Kaifeng)
tenia milió i mig de residents l’any 1021 i mig milió més als suburbis. El
canvi de la capital a Hangzhou no va representar una diferència dramàtica en la
població, fins el període de 1170 a 1225, que va començar a reduir-se
paulatinament.
La
descripció del que observem en aquesta pintura del segle XII podria seguir aquest
argument (cal clicar sobre la
imatge o sobre la web de l’inici) :
A
fi d’introduir l’espectador en el pergamí, una processó de rucs que transporten
combustible està a punt de girar a l’esquerra per creuar el pont, guiats per un
llenyataire davant i seguits per un altre darrera. Els rucs eren un dels mitjans de transport més
popular. S'utilitzaven per al transport de mercaderies, així com per les
persones. Els arbres de la ruta no han florit encara, i això suggereix que és a
principis de primavera.
El
pont de fusta serveix per passar el riu Bian, que es representa al llarg de
tota la pintura i que va configurar la formació de la ciutat de Bianling
(Kaifeng), connectant les zones rurals amb les urbanes. Al costat del pont hi
ha una solitària barca amb rems, mitjà de transport fluvial estrictament rural.
Aquest
paisatge rural es completa amb els salzes plantats al llarg de les ribes del
riu, per reforçar els fonaments. Però també seran presents al llarg de tot el
recorregut del riu. Les primeres cases que hi veiem són cabanes amb sostre de
palla majoritàriament, pròpies del món rural,
i conformen un petit poble. Les primeres cases tenen un tendal de palla
i uns bancs, que servirien als viatgers per reposar, i podrien servir de fonda,
com demostraria l’activitat de la dona a la part posterior de la casa. Aquestes
primeres cases contrasten amb les que veurem en la resta del quadre.
Acabant
aquesta primera part introductòria, i alhora introduint la segona, observem una
seguici de servents darrera d’una cadira de mans. Les cadires de
mans requereixen la col·laboració de portadors i significa que les persones
així transportades són membres de l’alta societat. De fet, gairebé totes les
cadires de mans d’aquesta pintura van acompanyades d’un seguici de servents.
A
la seva dreta observem un hort ben estructurat, encara que sense que ningú hi
treballi. Aquest hort és l’únic signe d’assentament rural, a part de les cases
amb sostre de palla, i representa els articles de primera necessitat que es
necessiten i venen a la gran ciutat. Significa ja la mercantilització de la
producció vegetal. Entre els arbres hi veiem un establiment, que sembla una
granja per les dues vaques i una menjadora que hi veiem al davant, que també
relacionem amb el món rural.
En
la part baixa, observem que els rucs no solament serveixen pel transport de
mercaderies sinó també pel de persones. Els rucs i els cavalls, juntament amb
les cadires de mans eren els grans mitjans de transport terrestre. En aquest
cas, les persones que transporten els rucs són dues dones i els homes que les
acompanyen semblen estar al seu servei, donant a entendre la categoria de
cadascú.
A
la seva esquena, una dona juga amb un nen i aquest grup ens introdueix als
altres que representen la vida social pròpia d’una societat urbana. El primer
senyal d’aquesta vida social és la taverna, a raó de les ampolles sobre el
mostrador i les taules a la terrassa, on tres homes estan asseguts i miren com
el cavall que està lligat es belluga
nerviosament. La taverna forma part d’un conjunt d’edificis, on hi destaca una
terrassa coberta, amb dues escales per accedir-hi, una primera mostra
interessant de tota l’arquitectura que
podem observar en aquesta pintura.
A
la cantonada de la taverna, un venedor s’està vestint adequadament abans de
començar a vendre la mercaderia que ha deixat en un farcell als seus peus. A la
seva esquena, un grup de treballadors estan descarregant de dos vaixells de
càrrega una pila de sacs, que aparenten ser de gra. Assegut sobre un dels sacs,
el que aparenta ser el supervisor de la feina dona instruccions als
descarregadors. La seva roba folgada no és la més adequada pel treball manual,
mentre que els treballadors vesteixen una roba ajustada al cos i més còmoda.
El
riu està ple d'aquests vaixells de càrrega que transporten mercaderies diverses
i aliments a diferents llocs de la ciutat. El volum del trànsit de vaixells de
càrrega era extremadament alt durant
l’època de l’imperi de Song del Nord, com es representa en aquesta pintura.
El riu Bian es va
convertir en un dels principals recorreguts fluvials que el govern va utilitzar
per al transport de productes agrícoles des del sud a la capital.
Darrera el director de la
descàrrega dels vaixells, un restaurador està aixecant el distintiu anunciador
que el restaurant és a punt d’obrir, mentre a l’interior una dona acaba de fer
neteja. La gran quantitat de taules i banquetes representen la categoria l’establiment. Fins i tot observem una
ampliació de la teulada lateral que, a part d’augmentar el nombre de taules,
facilita l’evacuació de l’aigua de pluja directament al riu.
A l’altra costat del
carrer, una bastida feta amb canyes de bambú serveix com aparador de productes,
davant d’una bodega (venda de vi), com anuncia la pancarta a la dreta de
l’entrada. Al seu costat, una botiga d’articles de paper, que la gent comprarà
per oferir als seus avantpassats i als seus déus. Entre les dues botigues, un
expositor serveix per aixecar una casa de paper de diversos pisos. L’artista va
pintar la botiga amb el seu nom en una banderola a la part oposada, la qual
cosa indica que no es tracta d’una botiga qualsevol de paper sinó d’una botiga
d’objectes funeraris, productes que abans de la revolució comercial que es
produí a la ciutat s’havien de fer a casa. Aquest local tan senzill encarna els
gran canvis que provocaren l’economia i el govern durant l’imperi Song del Nord
i l’efecte mutu d’aquests canvis en les idees populars sobre el parentiu i la
religió.
A continuació, seguint la
part superior de la pintura, diversos
petits establiments de begudes i menjars, amb les seves corresponents taules i
banquetes, on a més de clients habituals també hi ha alguns animals reposant i
menjant. Davant mateix, diverses grans teulades ens transporten a uns
establiments millors, amb una millor arquitectura i decoració, i situats al costat mateix del
riu.
Al seu davant, diversos
vaixells hi són amarrats i d’altres semblen navegar. L’artista s’ha servit de
tota la seva expressivitat per plasmar els més petits i també més vulgars
detalls dels vaixells i de les persones que hi viatgen o treballen. En el
vaixell de càrrega de la dreta hi ha un home dormint, un altre assegut sobre el
sostre, i un tercer ajupit encenent una cuina. A terra, dos homes semblen
dirigir-se a l’entrada d’una casa de begudes, que es distingeix per les tres
banderoles de l’entrada. A la cantonada esquerra d’aquest establiment, hi
observem un taulell per vendre la beguda a l’engròs en ampolles, i també les
tres banderoles.
Del vaixell més pròxim, un
parell de descarregadors estan preparats per iniciar la marxa, mentre pel
davant seu n’hi tres més que es dirigeix cap a l’esquerra i transporten
cadascun un sac de mercaderies sobre l’esquena. Al seu davant i a la dreta,
dues mules i un cavall reposen. Les mules estan deslligades d’un carro que algú
descarrega, mentre el cavall, amb els arnés preparats, menja amb el cap dins
d’un sac que subjecta un home.
Dins del riu, sobre els
altres vaixells i a l’interior, diversos mariners estan ocupats en les seves
feines. La gran quantitat de detalls que l’artista va plasmar ens permeten
analitzar tots els detalls constructius i d’enginyeria naval. Destaca en primer
pla un vaixell de passatgers. No es veuen mercaderies enlloc i sí la
distribució en diversos departaments, segons el repartiment de persianes
abatibles. D’aquestes, una està escassament oberta i les altres dues estan
obertes del tot. A la dreta es veu un home llegint o escrivint i a l’esquerra
es veu una dona cuidant un bebè. Hi observem, també, dos viatgers dedicats a la pesca.
Aquest vaixell es distingeix igualment dels altres perquè disposa d’un llarg arbre mestre, del que pengen diversos tirants per subjectar-lo. De la part superior surt una gruixuda i llarga corda en direcció a l’esquerra, al final de la qual hi veiem cinc homes, caminant al costat del riu, estirant d’ella contra corrent.
Per
sobre de la llarga corda, el grup de locals que s’hi arrepleguen semblen restaurants,
i com a mostra d’això, a l’esquerra de les teulades, una xemeneia ho confirma.
Per sota de la corda, observem un vaixell que serveix d’esbarjo i entreteniment.
Hi veiem butaques a la coberta i espais
ben decorats amb taules, cadires i baranes a la part inferior. A coberta, una
dona fa la bugaderia i, sota les escales de la dreta, una altra dona contempla
el riu per una finestra.
A
sota, dues barques petites representen dos aspectes completament diferents. La
primera és una barca de transport, més aviat semblant a una balsa i sense cap
comoditat, on vuit persones uneixen els seus esforços per guiar-la. L’altra barca
és d’un home solitari que, després de fer bugada i estendre la roba, aboca
l’aigua bruta del cubell al riu.
Mes
avall, mig amagada per la teulada de les cases mes properes a l’observador, un
home amb barret i mocador al clatell cavalca cap a l’oest precedit d’un o més
portadors.
Davant
d’ells, un salze ocupa gairebé tota l’alçada de la pintura. Com els altres
salzes que hem observat a l’inici de la pintura, veiem que el tronc és
extremadament gruixut en relació amb les branques. Això s’explica perquè els
salzes es feien servir per enfortir les vores del riu i per aconseguir-ho
tallaven les branques a fi que el tronc creixés més.
Al
peu del salze, quatre joves s’entretenen conversant i mirant l’espectacle del
riu. Més enllà d’ells, dins del diu, els tripulants d’un petit vaixell de
càrrega senyalen en direcció al gran vaixell que és a punt de passar per sota
del pont. A la vora del riu, diversos clients estan asseguts a taula dins d’un
restaurant. Al seu costat hi ha una carnisseria.
El
centre del riu, l’atenció de l’artista i dels espectadors és posada en el
vaixell de passatgers que és a punt de passar per sota del pont de l’esquerra. Sorprèn
el gran nombre de tripulants que treballen delerosament per evitar que l’arbre
mestre xoqui contra l’arc del pont, mentre la resta intenten girar el vaixell
amb llargues estaques a fi d’orientar-lo a contracorrent, perpendicular al pont
i en la direcció correcta. La proximitat del vaixell al pont i la quantitat de
transeünts que hi circulen, juntament amb les expressions de tots els
personatges pròxims als fets, confereixen a l’escena una nota de profunda
angoixa. Des de dalt del pont, també des de sota, des de les ribes i des de les
més pròximes embarcacions, moltes persones gesticulen nerviosament davant els
més imminents successos.
El
gran pont que travessa el riu, conegut com el pont de l’arc iris (el nostre arc
de sant Martí) precisament per la forma tan rodona del seu arc, és una de les
estructures arquitectòniques més complexes de tota la pintura. La construcció
posa de manifest l’avançat nivell de la tecnologia que existia a l’imperi de
Song del Nord. Per sota, de banda i banda del pont hi ha una passarel·la amb
baranes, des d’on uns homes estan llestos per ajudar. A la part superior del
pont també hi ha baranes a banda i banda, i a la part exterior una estreta passarel·la
permet que alguns homes també col·laborin amb els treballs del pas del vaixell.
Sobre
del pont hi ha una activitat trepidant. A la barana de l’altra costat també hi
ha transeünts mirar el riu i tota l’activitat que hi ha. I pel centre del pont
tota mena de personatges i mena de transport, començant per dos genets muntats
en cavall que semblen funcionaris, pel barret que porten i perquè van precedits
per dos servents que tiren de les regnes dels cavalls. Més endavant, un parell
d’ases carreguen mercaderia en dos sacs cadascun. En sentit contrari, els
portadors d’una cadira de mà segueixen altres dos servents que van obrint pas.
Els passatgers d’una cadira de mà havien de ser membres de la societat més
pròspera i sovint viatjaven acompanyats d’un seguici. Aquí, darrera només veiem
un burro i un probable funcionari.
A
partir d’aquí, a banda i banda del pont hi ha instal·lades diverses parades, on
hi ha exposats objectes com gruixudes cordes, formatges i coques, sabates i
botes, eines de ferreteria i pel camp.
En
sentit contrari, dos transportadors a peu, amb barra de contrapès i dos
farcells ben carregats a cada punta. Més enrere, un tercer transportador a peu
amb dos cistells per banda. A la seva dreta, dos burros més carregats amb un
gros sac cadascun. Sota el gran paraigua de la dreta, sembla haver-hi una
parada de llaminadures, perquè un venedor sembla li n’entregui alguna a un
infant.
Ja
fora del pont, a la banda més pròxima de l’espectador, veiem un servent tirant
d’un cavall i el seu genet. A la dreta de la imatge, un burro tira d’un estrany
carro d’una gran i única roda, que s’aguanta perquè davant i darrera l’aguanten
dos portadors. Sota un dels paraigües de la dreta penja un petit cartell que
indica «Begudes». Davant, tres transportadors de mercaderies es prenen un
refresc.
A
la seva esquerra, un venedor ofereix les banderoles que ven a una dona i un
infant.
Per
sobre d’ells, hi ha un altre carro d’una sola roda però que roman dret perquè
té quatre suports, mig amaga el venedor que explica les qualitats de la peça de
roba que un potencial comprador té en les seves mans.
A
la seva esquena, el primer gran edifici que hi ha en aquesta banda després del
pont és una taverna, com indica el cartell penjat de la façana. Pel costat del
riu, una gran bastida de canyes de bambú està preparada per oferir begudes
directament a la tripulació de les barques i vaixells que transiten pel riu,
com també als altres passatgers, sense necessitat de deixar l’embarcació.
En
la riba oposada del riu, dos llargs vaixells de consum, esbarjo i
entreteniment, amb una gran zona equipada amb taules i cadires. A continuació
el riu gira a la dreta i es surt del quadre. Però abans observem diversos
altres vaixells, a banda i banda del riu, com el primer per la dreta, que és de
càrrega, porta un gran arbre mestre i també és estirat i guiat per un grup de
cinc treballadors. Dels vaixells amarrats a la riba de l’esquerra del quadre en
destaquem les passarel·les posades per baixar i pujar de les embarcacions, les
plataformes abocades al riu, on es rentava i estenien la roba, i la pràctica de
la pesca a canya.
A
partir de les cases més properes, que no són més que una colla de diversos
establiments mercantils, com un restaurant, una pastisseria, un taller on dos
treballadors estan construint un carro
—l’un picant el ferro de la roda amb un mall i l’altra preparant noves
seccions de fusta—, i una tenda de barres de transport a mà. A l’altra costat
del carrer i dels tres burros carregats amb alforges hi ha una altra
pastisseria, un narrador que congrega un bon grapat de persones i un cambrer
que a la mà esquerra porta diversos aliments apilats i a la mà dreta transporta
una petita taula plegable.
Al
restaurant de l’extrem hi ha diversos clients a taula, mentre a la cantonada un
home dona menjar al seu cavall i un grup s’ocupen de la càrrega que porta un
burro. Al seu costat, una criada porta un bol del restaurant a la seva senyora asseguda
dins la cadira de mà. Al costat d’aquesta cadira i pel carrer que apareix a la
part baixa de la pintura, dos carruatges d’una estructura força complexa, de
dues rodes, amb una cobertura de roba i tirats per dos bous, semblen pertànyer
a l’elit de la societat. Al seu darrera una dona amb barret va muntada a cavall
i al seu costat un cambrer transporta diversos recipients de menjar apilats.
A
la mena de placeta que s’obre a l’esquerra, un client és assegut al costat d’un
endevinador, com anuncien cartells darrera d’ells. Diverses altres persones
esperen el seu torn. Darrera veiem un cavall en total repòs en el pati d’una
finca, com també ho fan diversos treballadors davant de la porta, alguns d’ells
dormint asseguts i estirats per terra. Al seu davant, un petit pont sobre un
escadusser rierol.
A
un costat d’aquest rierol hi ha diversos salzes al llarg del seu curs i de
l’altre hi ha dos venedors ambulants, diversos transportadors de dues cadires
de mà i un home que camina al costat del seu cavall que té agafat per les
brides.
A
continuació hi ha un segon petit pont per sobre del rierol, i passant per sobre
un transportador a mà, amb dues grans cistelles a cada extrem. Al seu davant,
una dona té el seu infant als braços. Darrera d’ells, una manada d’almenys sis
porcs passegen tranquil·lament. Més enllà, en un racó, un monjo davant un
temple, al costat mateix d’un monestir budista, l’únic que apareix en tota la
pintura.
Mirant
a la part baixa de la pintura, primer observem petits salzes sota l’ombra dels
que hi ha instal·lats diversos negocis: una taula i unes banquetes per seure a
manera d’una terrassa de bar, un venedor de cistells de transport, i una parada
de menjar, en forma de les modernes pizzes. Davant, un carro de dues rodes,
segurament per a transportar persones, del que tiren tres bous, similar al que
viatja pel davant seu.
Aquests
carros acaben de passar l’ample i molt pla pont que apareix darrera l’últim
dels dos carros. Aquest pont, que per sota és suportat per dues rengleres de travesses
reforçades, té una barana a cadascun dels seus costats, a les que estan abocats
diversos badocs o curiosos. Passant el pont cap a la dreta, diversos animals
carreguen amb el pes de persones, bé directament o bé estirant d’un carro d‘una
roda conduit per dos servents. En sentit contrari, diversos transportadors a mà
s’encaminen a les portes de la ciutat.
Més
que una porta és una autèntica torre, formant part o culminant una muralla, amb
una alta porta. A la part superior d’aquesta torre hi ha una sòlida
construcció, amb una llarga i bastant àmplia escala per pujar i baixar-hi, la
qual cosa ens fa imaginar es tracta d’una mena de cos de guàrdia o de
residència d’oficials del cos de vigilància. Arquitectònicament és una de les
estructures més complexes i elaborades de la pintura. Els nombrosos suport de
fusta del sostre i dels fonaments, així com els seus bells decorats, ens parlen
de la riquesa d’aquesta ciutat.
Sortint
per la porta de la ciutat avança una caravana de camells ben carregats amb les
alforges plenes, amb els seus guies atents a la seva marxa, que confirmen
l’activitat comercial de la ciutat. Per sobre dels camells que encara no han
passat per la porta, veiem una oficina d’impostos, amb un funcionari assegut
davant una taula amb documents però a punt per prendre un descans amb una
tasseta de té que li serveix un servent, mentre que un altre funcionari és fora
anotant les mercaderies que tres comerciants han dipositat davant l’oficina
abans de pagar l’impost.
A
l’altre costat de l’oficina, dos homes amb els seus carregats també esperen. I
darrera i al seu costat altres comerciants, amb els seus animals i els carros
carregats, esperen el seu torn. Mentre, al costat de l’oficina d’impostos, en
un comerç de barrils dos homes contemplen con un altre té un arc a les mans i
està en posició de tir. Sembla que siguin escortes de seguretat de les
caravanes de mercaders de l’època. Just al costat hi ha un gran edifici amb
planta baixa i dos pisos, el més gran de tota la pintura. Aparenta un hostal,
tant per les persones assegudes davant una taula parada del segon pis com per
les separacions que sembla procuren les diverses construccions decoratives en
els balcons dels dos pisos.
Al
costat esquerra de l’entrada una taverna, com indica el rètol. Al carrer, hi
trobem un venedor de grans cistells i dos de productes alimentaris, que exposen
sobre unes taules muntades amb uns cavallets. A la cantonada, un narrador atreu
un considerable nombre de clients que, segons la manera de vestir, pertanyen a
diferents classes socials, d’entre els que destaca un monjo budista.
Al racó que formen les cases a la part superior, darrera d’aquest narrador, un cartell mig amagat per les teulades indica la ubicació d’una hospital, al costat d’una casa de begudes, on precisament potser tractin les persones amb ressaca per casa de l’excés de beure. A continuació, segons els diversos cartells, una botiga de diverses teles, especialment seda, que a la Xina va ser àmpliament utilitzada per a la fabricació de roba, per pintar i fer cal·ligrafia i per a fer brodats. Al costat mateix, diverses maneres de transport de mercaderies, en carretó i a l’esquena.
Pel
mig del carrer, dos carros de transport de mercaderies, de dues rodes, tirats
per quatre rucs cadascun. Al costat esquerra del carrer, com indica el cartell,
una botiga d’encens. Enmig, un conductor de carro d’una sola roda. Més
endavant, en la intersecció de carrers, diversos monjos taoistes, segons els
llargs i amples vestits i la manera de pentinar-se estan conversant entre ells
i amb altres persones.
La
intersecció dels carrers on es troben aquests monjos és el símbol de la
mobilitat i de llibertat dels ciutadans, el lloc on es creuen i sorgeixen
moltes xarxes de relacions personals. La mostra més evident és la quantitat de
persones soles i sobretot de grup poc o molt nombrosos que hi observem,
representatius de tots els estaments socials. I encara que a la pintura potser
no podem observar la presència de funcionaris, sí que observem l’existència de
diverses infraestructures (ponts, canals, edificis, camins) que manifesten un
evident control institucional. A la part baixa de la intersecció, una carreta
amb dos grans barrils transporta vi per la taverna del fons.
A
l’esquerra, on sí que hi ha diversos funcionaris, una casa d’empenyorament molt
concorreguda. Des d’aquí fins a l’acabament de la pintura hi trobem un venedor
ambulant ben curiós, un alt funcionari sobre un cavall blanc i tres servents.
Per sobre, uns treballadors extreuen aigua d’uns pous, oberts per resoldre el
problema de l’escassetat de subministrament d’aigua davant l’increment constant
de la població, l’activitat industrial i comercial, i també dels animals. Més a
l’esquerra, dues dones parlen amb un practicant en una farmàcia, segons indica
el cartell. Finalment, la residència d’un funcionari, amb una gran entrada
porticada i complexos i bells suports de fusta. Quan s’acaba la pintura, per la
seva banda esquerra, diversos segells i cal·ligrafies.
Comentari
sobre «El Festival Qingming a la vora del riu» del s. XVIII
Al
pas del temps diversos artistes va realitzar còpies més o menys inspirades
sobre l’original, que actualment es conserven en col·leccions públiques i
privades de tot el món. Però el rotllo més important és una interpretació del
segle XVIII, en plena època de la dinastia Qing. Ambdós rotllos estan
respectivament conservats en museus nacionals i només són exhibits per uns
períodes breus i en molt poques ocasions.
http://www.npm.gov.tw/exh96/orientation/flash_4/index.html
Les
dimensions són aproximadament les mateixes i no és res important per dedicar-hi
la nostra atenció. Ens convé fixar-nos, en canvi, en la gran diferència i no és
altra que aquest rotlle del segle XVIII és en color. Una segona diferència és
que la cal·ligrafia i el segell d’aquest rotlle és a l’inici i no pas al final.
I la tercera gran diferència mereix comentari a part.
Per
començar el recorregut pel rotlle cal situar el cursor sobre la pintura i
iniciar el moviment a l’esquerra perquè el rotlle avanci a la dreta. La
velocitat que adopti dependrà de la força que imprimiu al cursor. Per aturar la
pintura només cal fer un gest en sentit contrari i parar. I això serveix tant
per avançar com per anar cap enrere.
En
la versió que podreu contemplar aquest rotlle del segle XVIII hi trobareu tres
quadrats repartir a l’ini, a la meitat i cap el final. Aquest tres enquadraments
són de color blanc, però quan hi poseu el cursor per sobre es converteixen en
vermell. Si cliqueu sobre el primer enquadrament obrireu una petita pantalla
que us ofereix una original animació d’uns 75 segons, amenitzada amb una
oportuna música, que ofereix una visió del riu des de l’interior d’un vaixell i
la visió que es té de les coses que passen a les ribes, fins l’instant que el
vaixell és a punt de passar per sota del port de l’arc iris. Si cliqueu sobre
el segon enquadrament obrireu una pantalla, d’idèntiques característiques de l’anterior
però d’una durada aproximada als dos minuts, que representa l’entrada a la
ciutat, per les diverses portes d’accés, d’un nombrós grup de mercaders, comerciants
i viatgers, al mateix temps que a l’interior ens mostra diversos comerços i
establiments. Si cliqueu sobre el tercer enquadrament obrireu una pantalla d’una
durada d’uns 90 segons, que ens introdueix a l’interior de l’edifici i les
construccions més importants de la ciutat.
Una
pura meravella!!!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada