9/19/2012

EL DEVALLAMENT (Roger van der Weyden)





Fitxa tècnica

Autor: Roger van der Weyden (de la Pasture)
Títol:  EL DEVALLAMENT
Data: 1435
Tècnica i materials: Oli sobre plafó
Mesures: 220 x 262 cm
Localització actual: Museo del Prado, Madrid (Espanya).

Comentari sobre «EL DEVALLAMENT»
  
No costa gaire imaginar la sensació que havia de produir aquesta pintura en el seu emplaçament inicial. Aquesta va ser una pintura encarregada per la Confraria de Ballesters de Lovaina, amb la finalitat de posar-la al retaule de la seva capella a l’església de Santa Maria Extramurs. Dues petites ballestes, situades als dos carcanyols superiors del quadre són la proba d’aquest patronatge original.


                                            Petita ballesta dins del carcanyol a la dreta del quadre


Aquest quadre, actualment en possessió del Museu d’El Prado,
a Madrid, només és la part central d’un tríptic que completaven
dos laterals dedicats als quatre evangelistes d’una banda i a la
resurrecció de Crist a l’altra. Tenim constància de l’existència
d’aquests laterals per un inventari redactat el 1566 pel pintor
Juan Fernández Navarrete, més conegut com El Mut, pintor de la
cort de Felip II d’Espanya. El que no sabem és quan ni com van
desaparèixer.

Si ara s’exhibeix al Museu d’El Prado és degut a una llarga
història que comença quan Maria  Hongria (1505 - 1558), tercera
filla de Felip el Formós i Joana la Boja, germana de l'emperador
Carles V,  i casada amb Lluís II rei d’Hongria, als 22 anys queda
viuda sense fills. El 1530, en morir Margaria d’Àustria, el càrrec
de governador dels Països Baixos quedava vacant i el seu germà
emperador li va oferir. Des del 1531 al 1555, Maria fou la regent
dels Països Baixos. És possible que en les dues ocasions que va
visitar Lovaina, en el període 1545-1547, pogués veure El
davallament de Roger van der Weyden. El cas és que el 1548 la
pintura va ser intercanviada per una còpia que va realitzar Michiel
Coxcie. L’original es va ubicar al castell que Maria posseïa a
Binche.

Posteriorment el quadre passà a mans del seu nebot Felip II de
Castella, futur rei d’Espanya, perquè li va agradar tant quan el
veié durant una gira per les seves possessions als Països Baixos
que, decidit a comprar-li a la seva tia,  va obtenir d’ella que li
obsequiés com un regal el 1555. Quan en 1557 el transportaven
en vaixell fins Espanya, va sofrir naufragi però no va
deteriorar-se. Primer va ser instal·lat al pavelló de cacera reial
d’El Pardo, però el 15 d'abril de 1574 ja apareix enregistrat a
l'inventari del Monestir de l'Escorial. El camí fins el Museu d’El
Prado sembla natural, però no és així. Durant la guerra civil
espanyola es varen destruir moltes obres d'art i per aquesta raó
la República Espanyola va evacuar el quadre a València. A
l'estiu de 1939, va ser transportat per tren a Suïssa, però pel
setembre fou retornat i des d’aleshores roman al Museu d’El
Prado.

Descripció

Els confrares que van fer l’encàrrec al pintor havien de
contemplar, en l’espai de la seva petita capella,
il·luminada per unes quantes espelmes, un espectacle
esglaiador amb unes figures gairebé de grandària natural.
Aquest espectacle és el mateix que es pot veure ara
també, només que l’enquadrament és absolutament diferent.


D’entrada observem que la pintura té forma de lletra Tau
capgirada (la creu també té la mateixa forma). Tau és
considerada un símbol de l’absolut, la perfecció de la creació
 i, com que és l’última lletra de l’alfabet hebreu,
simbòlicament representa el compliment de tota la Paraula
revelada de Déu. També s’utilitza per indicar l’infinit.

                                                                                    
                                                El quadre en forma de Tau


En aquest context, crida poderosament l’atenció la utilització
de l’espai. S’assembla molt a un retaule, en el qual el mestre
pintor ha d’adaptar la posició de cada personatge en un
estret habitacle. Veient el resultat ens produeix una mena de
claustrofòbia i una sensació que els personatges són empesos
cap a nosaltres i nosaltres cap a ells. Després la nostra mirada
s’atura a contemplar, meravellada, la riquesa en detalls dels
diversos vestits dels personatges i la intensitat dels colors.
                                                                        
                                                                                       
                                                   Riquesa en el detall dels vestits 


El Davallament de Van der Weyden mostra el moment en
què Josep d'Arimatea, un deixeble secret del Messies, fa
servir el permís concedit per Ponç Pilat per enterrar el cos
de Jesús en una tomba de roca, que havia llaurat per a si
mateix. A l’evangeli de Joan 19, 38-40 hi llegim: « ...Josep
d'Arimatea, un deixeble de Jesús però d’amagat per
por dels jueus, va demanar a Pilat l’autorització per
treure el seu cos de la creu. Pilat hi va accedir. Josep, doncs,
hi anà i va treure de la creu el cos de Jesús. També hi va
anar Nicodem, el qui temps enrere havia visitat Jesús de nit,
i portà una barreja de mirra i àloe, que pesava unes cent
lliures. Llavors van prendre el cos de Jesús i l’amortallaren
amb un llençol, juntament amb les espècies aromàtiques,
tal com és costum d’enterrar entre els jueus».



Nicodem, amb l’esquena reposada a la creu, suporta el pes
del cos sense vida de Jesús, amb l’ajuda d’un llençol, posant
les mans sota els braços de Jesús, ajudant-se de la seva cama
esquerra. Josep d’Arimatea sosté Jesús per les cames. Tant
Nicodem, que vesteix amb un mantell negre amb acabats de
pell i una túnica de vermell vellut decorada amb una banda
de robins, safirs i perles, com Josep d’Arimatea, que també
porta un vestit costós, brocat d'or i acabats de pell, són
alhora absorts en la contemplació i no semblen conscients
de la posició retorçada del cadàver de Jesús.

Van der Weyden, a part de Jesús, Josep d’Arimatea i Nicodem,
hi afegeix set personatges més. Des de que l’historiador d’art
Ian Lorne Campbell, gran especialista dels pintors flamencs del
segle XV, va posar nom a cadascun d’aquests personatges sembla
que va esvair qualsevol dubte i la seva interpretació
ha prevalgut com a bona des d'aleshores. Aquests personatges són:  

Enfilat dalt d’una escala, un home jove encara té a la mà dreta els
claus que li han permès desclavar Jesús de la creu, mentre
amb la mà esquerra agafa el braç esquerre de Jesús. Aquest
jove no és citat a cap dels quatre evangelis, però podem imaginar
que es tracta d’un servent del ric Josep d’Arimatea.

                                                  Jove que desclava Jesús


Al capdamunt de la creu, hi veiem el rètol que va fer penjar
Ponç Pilat. Però la inscripció no és «INRI» (Iesus Nazarenus
Rex Iudeorum, Jesús de Natzaret Rei dels Jueus) sinó «YUXP»
que podem traduir com El Senyor (PX) —com a rei, l’ungit—
de Judà (YU), o també El Crist —l’ungit— Jesús —de l’arameu
Yehoshua—.

YUXP en el lloc del conegut INRI

A la dreta de la composició, dempeus però corbada endavant i
els peus avançats en una posició que gairebé ratlla la
inestabilitat, apareix la figura de Maria Magdalena, generalment
representada plorant i abraçada apassionadament als peus de
Jesús. El seu vestit ajustat i articulat, amb un lleuger escot, ens
descriu el personatge. A la corretja hi porta escrit els noms de
Jesús i Maria. Desesperada, agafant-se les mans en un gest de
resignació no compresa, és al costat dels peus de Jesús,
dibuixant amb el seu cos un parèntesi que tanca la composició.

Maria Magdalena

Entre Maria Magdalena i Josep d’Arimatea apareix part d’un
home barbut però calb, vestit de verd, que sosté amb la seva mà
esquerra un pot d’ungüent. La seva identitat és desconeguda,
però com que l’evangeli de Joan explica que Nicodem portava
una barreja d’àloe i mirra bé podria ser un servent d’aquest darrer.

Portador de l’ungüent, servidor de Nicodem?

A l’esquerre del quadre hi ha un grup de quatre personatges.
Segons el relat de l’evangeli de Joan, no consta que en el
moment del davallament hi fossin presents. Però sí que
estan presents en el moment de la crucifixió: «Vora la creu
de Jesús hi havia la seva mare i la germana de la seva mare,
Maria, muller de Cleofàs, i Maria Magdalena» (Jn. 19,25).
Tradicionalment s’ha interpretat que Maria de Cleofàs era
muller de Cleofàs i germana de Maria, mare de Jesús. Però
l’arameu i l’hebreu no tenen paraules suficients per distingir
entre diferents graus de parentiu.  El fet és que aquesta Maria
era present en el moment de la crucifixió i també és citada
com «l’altra Maria» a Mt. 28, 1:  «Passat el dissabte,
quan clarejava el diumenge, Maria Magdalena i l’altra Maria
anaren a visitar el sepulcre», on descriu que el diumenge de
bon matí diverses dones es dirigeixen al sepulcre. És per aquest
motiu (era present a la crucifixió i també a la primera visita que
es fa al sepulcre de Jesús) que els ulls de Van der Weyden també
la contemplen allí en el moment del davallament. Només apareix
per sobre de Joan, però veiem que porta un vestit gris, mentre
amb la mà esquerra sosté un mantell de color blau. El cap i les
espatlles els porta coberts per una gran toca blanca. Maria
Cleofàs plora desconsoladament i és incapaç d’eixugar l’excés
de llàgrimes.

 Maria de Cleofàs  

Al seu costat hi ha Salomé o Maria Salomé, que segons
l’evangeli de Marc també era present a la crucifixió: «També
hi havia unes dones que s’ho miraven de lluny estant; entre
elles, Maria Magdalena, Maria, mare de Jaume el Menor
i de Josep, i Salomé» (Mc. 15, 40). Salomé es preocupa de
la mare de Jesús, vençuda pel dolor, i ajuda al seu fill Joan
a sostenir el cos desmaiat de Maria. Vesteix totalment de verd,
amb una hopalanda arremangada, subjectada a la cintura i folrada
de pell gris; el faldellí d'hivern, també de color verd, és estampat
i sembla un drap de Bruges. Al cap hi porta una toca blanca i per
sobre un turbant del mateix color verd de l’hopalanda, que li penja
pels dos costats de la cara, com la seva cabellera rossa.

Maria Salomé

Davant d’aquestes dues dones, l’apòstol Joan agafa Maria
pel braç i l’espatlla per impedir que caigui a terra. Obligat per
l’esforç ha de mantenir el cos inclinat endavant, amb les cames
separades i flexionades. Vesteix una túnica de color vermell,
cenyida amb un cinturó i, cordada al coll amb dos botons, es
cobreix amb una capa també vermella. La seva figura exhala
molta austeritat, a l’extrem que és l’únic personatge que no
va calçat. Amb la postura de la seva esquena i la capa que li penja,
dibuixa un parèntesi d’obertura, que dona entrada a la composició
per l’esquerra.


Apòstol Joan


Maria, mare de Jesús, és capturada i assistida en la seva
caiguda de desmaï per Joan i per Maria Salomé. El seu rostre,
d’un color blanc guix que mostra clarament el seu estat anímic,
estat inundat de llàgrimes que li baixen rodolant galtes avall. El
cap el porta cobert per un vel blanc, que també té al voltant del
coll. El seu vestit, de color blau ultramarí, amb un ribet doble
daurat, s’estén per terra de manera que sembla que hi vagin a
deixar el cos de Jesús. El seu cos, distorsionat per la caiguda,
segueix la mateixa cadència que el cos del seu fill.

 Maria, mare de Jesús

La figura de Jesús és al centre de la composició. Els seus
braços no estan al llarg del cos, com de costum, perquè un li
penja i l’altre li sosté en l’aire el jove que l’ha desclavat de
la creu. El cos de Jesús no presenta gairebé cap rastre de la
flagel·lació. Però al front mostra clarament les marques de la
corona d’espines, que li han traspassat la pell profundament.  
També es veuen les ferides de la crucifixió a les mans i als
peus, així com la ferida de la llança al costat. Totes aquestes
ferides han sagnat amb abundància, especialment la del costat
perquè li ha traspassat la faixa que li cobreix la cintura. Els ulls
de Jesús estan tancats, però la boca la té oberta, de manera que
són visibles les dents superiors.

Jesús

El seu cos, com el de la seva mare, gairebé en posició
horitzontal, trenca la posició vertical del quadre. De fet,
els dos cossos tracen unes diagonals en corba que traspassen
tota l’escena, i junts semblen donar a entendre que el dolor
d’ambdós és el mateix. Segons els historiadors d’art, la posició
i forma dels dos cossos imiten el de les ballestes, la qual cosa
indicaria que d’aquesta manera el pintor va voler homenatjar
els patrocinadors, el gremi de ballesters de Lovaina.
 

 
La forma de ballesta dels dos cossos


La crucifixió de Jesús es va executar a la muntanya
anomenada Gòlgota, que en arameu significa Calavera,
on segons la tradició jueva estava enterrat Adam. Aquest
és el motiu pel qual Van der Weyden va pintar-ne una als
peus de Joan, gairebé tocant la mà de Maria. Aquesta calavera
serveix per ubicar l’escena i també per fer evident el propòsit
del sacrifici de Jesús: la redempció del pecat original comès
per Adam i Eva.

 Calavera d’Adam al Gòlgota, la mà de Maria i el peu de Joan

Hi ha tres personatges en el quadre, Joan, Nicodem i Maria
Magdalena, tots tres vestits de vermell total o parcialment,
que sembla que fixin la mirada en el mateix objecte, el fèmur
que hi ha als peus de Maria i de Josep d’Arimatea.
Aquest fèmur ens recorda la ferida que Jacob rebé a la cama
quan va lluitar tota la nit amb l’àngel de Déu. Jacob no es va
deixar vèncer i per aquest motiu Jacob va rebre un nou nom:
«D’ara endavant no et diràs més Jacob, sinó Israel, perquè has
lluitat amb Déu i amb els homes, i has vençut» (Gn. 32, 29). Déu
fa un pacte amb Abraham i el seu primogènit Isaac, però és
Jacob i els seus dotze fills els qui passen de tribu a poble:
el poble de Déu.

  
 
Fèmur de Jacob

Amb una tècnica excepcional, Van der Weyden va assolir
un gran realisme naturalista d'acord amb el model de
l’escola flamenca. És així com podem observar els detalls
més insignificants, com la diferent riquesa en les textures de les
teles, el dibuix de les venes en els braços de Jesús, o a les mans
i peus de Joan, i les llàgrimes en el rostre de la majoria de
personatges. I per sobre de tot, el dolor. És en els rostres
dels personatges on Van der Weyden reflecteix les més variades
formes del dolor humà: l’angoixa, la mort, el plany, la
pena, la desesperació, la tristesa, el desassossec, la incertesa.

 Maria, mare de Jesús


Maria Salomé


 Maria Cleofàs


 Maria Magdalena


 Joan


 Josep d'Arimatea


El dolor hi és representat de totes les maneres, explícita
o místicament i espiritual i també físicament. Van der Weyden
va ser capaç de captar el dolor humà a través dels rostres de
cadascun dels personatges i, alhora, de transmetre’l a
l’espectador, obligant-lo a participar a l’escena apiadant-se
de la mort de Jesús, commovent-lo.





























Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada