Fitxa tècnica
Autor:
Jacob Jordaens
Títol:
EL REI DE LA FAVAData: 1640-45
Tècnica i materials: Oli sobre tela
Mesures: 242 x 300 cm
Lloc de procedència:
Localització actual: Kunsthistorisches Museum, Viena (Àustria).
Es
coneixen fins a mitja dotzena de versions d’aquest tema, amb aquest nom i també
amb un de més vulgar: «El Rei beu». Entre 1638 i 1655, Jordaens va pintar aquestes altres
versions, a part de la que comentem, que actualment es troben en diferents
museus:

Títol: THE BEAN KING
Data: aprox. 1635-55
Mesures: 243 x 373 cm
Tècnica i material: Oli sobre tela
Localització: Staatliche Museen, Kassel (Alemanya)
Títol: THE KING DRINKS (El Rei beu)
Data: aprox. 1638
Mesures: 213 x 160 cm
Tècnica i material: Oli sobre tela
Localització: Hermitage de St. Petersburg (Rússia)
Títol:
LE ROI BOIT (El rei beu) o REPAS DE FAMILLE LE JOUR DE FÊTE DES ROIS (Menjar de família el dia de Reis)
Data:
aprox. 1638-40
Mesures:
152 x 204 cm
Tècnica
i material: Oli sobre tela
Localització:
Musée du Louvre, París (França)
Títol:
DE KONING DRINKT (El rei beu)
Data:
1640
Tècnica
i material: Oli sobre tela
Mesures:
156 cm × 210 cm
Localització
actual: Musées Royaux des
Beaux-Arts de Belgique, Brussel·les (Bèlgica)
Títol:
DER KÖNIG TRINKT (El rei beu)
Data:
1640
Tècnica
i material: Oli sobre tela
Mesures:
261 x 283 cm
Localització actual: Musées Royaux des Beaux-Arts
de Belgique, Brussel·les (Bèlgica)
Ja
que faig al·lusió al títol d’aquesta pintura, ha de quedar clar que oficialment
el Museu de Viena el titula així: Fest des Bohnenkönigs,
que vol dir «Festa del Rei de la Fava». Per tant, descartem qualsevol altre
títol que se li atribueixi. I és que el títol té molta importància a l’hora de
comentar i també d’interpretar el significat de la pintura proposada.
En
el quadre que comentem, com també en els altres citats, ens trobem davant d’un
rei coronat, madur i rialler, en el
moment de tastar el vi, que celebra animadament amb els seus convidats una
festa casolana i familiar. En molts països catòlics d’Europa, era costum que el
dia de Reis (6 de gener) es celebrés una gran festa, que durava des del
dinar fins a la nit, a la que eren convidats els parents més pròxims, els
servents, els nens, i també hi tenien cabuda els animals domèstics.
En
aquesta trobada festiva, una persona era escollida el rei i era qui trobava
dins d’un tortell una fava prèviament amagada a l’hora d’elaborar-lo. Qui era
designat rei, rebia una corona de paper o cartró que el distingia com a tal i
tenia el dret d’escollir d’entre la resta de comensals els seus cortesans. Per
fer això escrivia els noms i els càrrecs en unes notes de paper, que es
penjaven en un lloc visible. Així ho podem veure a l’espatlla esquerre de la
dama asseguda a la dreta del rei i també a l’espatlla esquerre de l’home que
sobresurt per darrera del rei i és a punt d’engolir un deliciós menjar. En el
barret de l’home que vomita a l’esquerra hi ha una nota on es llegeix «metge». D’altra
banda, per terra i en primer pla, veiem altres dues notes que ja han caigut del
seu lloc.
En
totes les versions d’aquest tema que Jordaens va realitzar va escollir com a rei a la
persona de més edat. Al seu costat hi ha una dona, que en algun cas representa
la reina de la festa, però altres vegades és una mare que té un infant en
braços que es pixa a la falda o li està netejant el cul (Brussel·les), escenes
habituals en situacions familiars. També hi ha escenes que representen els
excessos de les festes, com per exemple un home que vomita
després de la fartanera (Viena), un altre que grapeja una dona amb els pits a
l’aire (Sant Petersburg), un bufó amb barret de cascavells (Kassel), una nena bevent
vi (Viena i Sant Petersburg). Tot i semblar que els excessos dominen, hi ha
reunides moltes expressions corrents de la vida de les persones, com ho són el
fet de fumar en pipa (Àustria), cantar a
cor al so d’un sac de gemecs (Brussel·les), portar a taula la safata plena de
menjar (París), o fer música amb una flauta (Kassel i Brussel·les). Referma
aquest context domèstic la presència de nens i nenes (n’hi ha en totes les
versions), a part dels petits en braços de la seva mare, així com els animals
domèstics, especialment el gos però també el gat.
En
el personatge del vell rei, alguns historiadors de l’art han volgut veure-hi el
sogre del pintor, Adam van Noort,
que va viure a casa de Jordaens
fins a la seva mort. Va ser també el seu únic mestre en pintura i des de ben
jove va ser Jordaens qui
va viure a la casa del seu mestre, a Anvers.. Nascut a Anvers, el 19 de maig de
1593, Jordaens
era el primer dels onze fills que van
tenir els seus pares, Jacob i Bàrbara von Wolshaten, que eren un rics comerciants de
llí. L’any 1616, el mateix any de la seva entrada al gremi de Sant Lluc com a
aquarel·lista, es va casar amb la filla gran del seu mestre, Anna Catharina, amb qui tingué tres fills. En
1618 va comprar una casa a Hoogstraat,
prop d’Anvers, i allí hi treballà fins el 1678, any de la seva mort.
Molt
probablement Jordaens
va
prendre també la resta de la seva família i els seus servents com a models,
així com l’interior de la seva casa a Anvers. Aquest quadre no fou adquirit per
cap família adinerada del moment sinó que el va comprar un membre de la casa
dels Habsburg,
Leopold Guillem, governador del rei d’Espanya a Brussel·les, que va endur-se’l
a Viena l’any 1656.
El
costum de celebrar festes, o qualsevol altre fet, amb grans banquets era molt
freqüent a l’època en que Jordaens
va pintar aquestes escenes. Per exemple, per l’enterrament del gran Rubens
l’any 1640, es van celebrar a Anvers fins a quatre menjars de dol: un a casa
del difunt amb la família i amics, un altre a l’ajuntament, un tercer per la
confraria de la que n’era membre i un més amb el membres de la confraria de
Sant Lluc per la que va treballar el pintor.
Sembla,
però, que la tradició de celebrar un gran banquet el dia de Reis ve del segle
XIV, quan en algunes esglésies del nord de França el rector oferia un gran àpat
després de missa, que ell mateix presidia com a rei. Una taula plena d’aliments
era considerat un bon auguri pel nou any i era mal vist deixar menjar a taula sense
ser consumit.
Però
no cal entendre-ho com un exercici caritatiu. Més aviat tenia un caràcter
purament festiu, com ens il·lustra Francesc Massip en el seu treball «Rei d’innocents, bisbe de burles: rialla i
transgressió en temps de Nadal». Segons aquest investigador, a l’Edat
Mitjana les festivitats a l’entorn del Cap d’Any i la festa dels dotze dies (de
la Nit de Nadal a la nit de Reis), passant
per la setmana dels barbuts (sant Maur, sant Antoni abat i sant Pau ermità),
s’allargaven de fet fins Carnaval.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada